Monday, June 16, 2008

Briefing och valnötter

Måndag morgon... och en ganska trevlig sådan faktiskt. Jag kom försent till veckomötet, vilket resulterar i att jag måste köpa frukost till nästa veckas möte, men väl där fick jag lite positiv feedback från förra veckans arbet vilket alltid värmer. Nu ska jag strax få en briefing av nästa projekt vi ska jobba med, och någon gång under veckan kommer jag även att få en de-briefing.

Arbetsspråket är som ni märker English, och med tanke på min bulgariska ska jag vara tacksam för det. Men vilken engelska är det egentligen vi pratar, jag och mina bulgariska kollegor? Inte The King´s English direkt, eller Shakespeare´s heller för den delen.

Förra veckan fick vi lite kritik för rapporterna vi skrev... kontoret i London tyckte att det syntes att det inte var modersmålstalande som skrivit dem. Vad förväntar de sig egentligen... men hur som helst, engelska är ett lustigt språk, som liksom tillhör alla. Det berör mig egentligen väldigt lite hur de pratar i Storbrittannien, eller för den delen USA, när det är arbetsspråk för svenskar, bulgarer, saudiarber, indier, tyskar... Det är alla dessa som ska förstå mig. Engelsmännen är en många små minoriteter i världen.

Det företag jag jobbar på har som ni nog förstod sitt huvudkontor i London... det gör att det blir en intressant krock mellan vår internationella engelska, och deras engelska engelska. Vilken är egentligen rätt? Deras såklart, men de har inte en chans att få oss att prata som dem. Det är nackdelen med att ens språk behärskar välrkden... Det bästa exemplet är väl latinet, som blev rumänska, franska, italienska, spanska , portugisiska m.m. Det hade nog inte Cicero gillat...


För övrigt... om ni någon gång hoppar över frukosten, försök inte kompensera med svart kaffe och valnötter :( Mer ont i magen har jag sällan haft....

No comments: