Thursday, June 19, 2008

Ordens makt...

Att blogga är väl ungefär som att skriva dagbok? Ett sätt att formulera sina allra innersta tankar, utan att behöva tanka på hur de låter i någon mottagares öron? uUniversellt, allmänmänskligt och vackert... utan baktankar...

Tyvärr... det finns säkert sådana bloggar, precis som det finns människor som aldrig verkar ha tänkt på att man faktiskt kan ljuga och bedra. Men dånga bloggar för att göra reklam för sitt företag, eller bli kändisar. Själv skriver jag för att bli en bättre skribent.

Som ni säkert märkt har jag börjat skriva mer och mer, men det beror inte i första hand på att jag gripits av inspiration - snarare är det så att ett flitigt skrivande föder inspirationen. Nej, jag skriver faktiskt för att utveckla mig själv, för att öva mig på att skriva helt enkelt. Det är någonting jag tyker om, och som jag gärna vill göra bra... För att göra någonting bra krävs det, förutom att man tycker om det , att man övar. Därför dessa allt tätare bloggposter. Kanske
är det också ett sätt att hålla liv i mitt svenska ordförråd, för att det inte bara ska bestå av vardagens partikelverb....

När man skriver mycket upptäcker man en intressant sak... hur texten får ett eget liv, och börjar skriva sig själv. Det betyder inte att den blir bättre - tvårt om tror är det den text som författaren har kontroll över som blir bäst. Det är en myt att On The Road skrevs under en natt... Visst låter det romantiskt, men det är inte sant. I själva verket vägde Kerouac ord mot ord, mening mot mening, som man måste göra för att skapa ett mästerverk.


Det här slog mig när jag läste mitt senaste inlägg. Jag hade inte alls tänkt skriva om Engelska, utan om någonting annat som jag glömt nu. Men den ena meningen leder till den andra och tankar föds medan man skriver. Orden tar makten.

Det här händer av sig själv tror jag, genom att skriva mycket. En författare blir den som kan skriva och smatidigt ha kontroll på det han skriver... Som lyckas följa en tanke till dess slut. Tänk bara på Tolstojs romaner... tusentals sidor text som blir till en helhet, till en historia. En sån blogg skulle jag vilja ha... ett mycket intrressant projekt egentligen... att skriva en roman i bloggform... någon som vill hjälpa till?

No comments: