Saturday, August 18, 2007

Om jag finge...

Tänk om man fick vara precis vem man ville... Tänk om man bara för en vecka slapp vara den här personligheten man har växt in i, och kommer att få leva med, förhoppningsvis så länge att man hinner tröttna ordentligt. Vem skulle du vara då?

Jag skulle vara som en låt av Cirkus Sol. Förmodligen 35 år gammal. Jag skulle vara en far, med en dotter på åtta år. Jag skulle gå på föräldramöten, mest för kaffets skull och bry mig lagom mycket. Jag skulle älska min dotter men tycka det var skönt när jag och hennes mamma tar ledigt och åker till Rom för en långhelg. Jag skulle vara som fäder är- inte alls speciell men ändå världens bästa för min dotter.

Jag skulle vara en ganska vanlig kille med alldagliga problem... Kanske skulle jag fundera på att köpa motorcykel men aldrig komma till. Jag skulle definitivt följa spanska ligan i fotboll, fast utan att tänka på inbördeskriget.

Naturligtvis skulle jag ha en tjej, hon som är mamma till dottern. Och naturligtvis skulle jag älska henne. Men jag skulle inte tänka så mycket på det, och jag skulle prata ännu mindre om det. Jag skulle tänka mer på vardagens problem som att hon inte förstår storheten i Bruce Springsteen och varför hon alltid måste prata allvar just när Barca spelar mot Bilbao... Varje år. Jag skulle älska henne, men jag skulle samtidigt vara lite rädd för att erkänna det.

Skulle jag läsa? Ja, men mer deckare och mindre Tolstoj. Jag skulle ta TV-nyheterna på allvar men inte rockmusiktexter. På tal om rockmusik skulle jag som sagt lyssna på Bruce Springsteen. Nästan bara på Bruce. The River skulle ge mig ungefär samma känsla som när jag funderade över min tjej... en slags stor känsla som jag inte hittade ord för och som skrämde mig lite grand.

Jag skulle ha läst Sartre och Camus, kanske t.om. på franska, men jag skulle inte tala om existentialism med folk som inte låter sig intresseras av det. Jag skulle intressera mig för tjeckisk öl, och träffa Jens två gånger i månaden för att prova en ny sort. Och skvallra lite om tjejer... och tycka att våra barn är världens bästa.

Jag skulle spela gitarr så klart... I ett band med hobbymusiker. Men det skulle aldrig bli någonting av oss. Vi skulle bara spela för att det var kul.

Sån skulle jag va´...

No comments: