Monday, November 10, 2008

Ett riktigt tungt vin

Gråkall höst. Tro inte att den är varmare här än i Sverige. Sofia ligger i bergen, så det blir ordentligt kallt om morgnarna och kvällarna. Glöggtider med andra ord...

Jag inhandlade en bulgarisk motsvarighet till Sherry i förra veckan, anledningen var detta recept . Det blir ju dock ganska mycket svampsås om man använder 0,75 liter starkvin, så det blev en kvarts flaska kvar. En flaska som enligt etiketten ska serveras väl kyld till frukt och sötsaker.

Jag bestämde mig i vanlig ordning för att göra ungefär tvärt om men ändå inte. I stället för att servera kylt med färska frukter, vilket för tankarna till romerska orgier, lade jag de torkade frukter jag använder till min muesli i vinet och satter det på spisen. Voila! Glögg. Gryyymt god glögg. Vinet smakar sött, ömsom druva ömsom körsbär. Den här brygden är som gjord för att göra glögg på, men ack vad man sov....

N.B. det som inmundigades igår var enkom en kaffekopp glögg. Det är inte så att jag försöker förklara bort en spritfest på någon annan mystisk ingrediens än just alkohol som en del plägar göra... Vag somnade utan någon kännbar berusning. Klockan ringde, utan att varken jag eller Anna stiger upp... en halv timme för sent mumlar hon något om att i ska stiga upp och jag sätter mig på sängkanten, i koma! Gosse... bör jag påpeka att jag varken orkade tänka på Linux eller på Tolstoj?

Det var ett tungt vin... men god glögg.

No comments: