Friday, November 7, 2008

Jag kommer zen




Fredagkväll... en vecka går mot sitt slut. I morgon ska jag för första gången på länge spela dragspel tillsammans med en kollega. Ser man fram emot det, eller? Ja det gör man. :) Inget alternativ till Karamazov, naturligtvis, "We're not replacing that, we're adding to it" som min brittiske chef brukar säga när något ändras på företaget. Som t.ex. att bonus kopplas till företagets finsansiella resultat. Jag har svårt att tänka mig att ett bra resultat innebär vinst i en kraschande världsekeonomi... vi får nog vara glada om företaget finns kvar i juni. Så bonuse hänger förmodligen löst. Nu är det i och för sig fullständigt förnuftigt att våra bonusar kopplas till resultaten, även om inte bankdirektörernas gör det. Men det visar väl på att man som anställd tjänar på att förhandla till sig så mycket som möjligt i lön, och så lite som möjligt som dricks eller bonus... Gå med i facket! ;)


Borde väl åka hem och ta tag i mitt Linux i afton redan, mnedet blir i morgon bitti i stället. I stället blir det nog mys framför piratnedladdade tvserier med lilla vackra Anna. det är skrämmande hur beroende man blir, av vad som helst bara man tittat trettio minuter så man hinner bli nyfiken på karaktärerna. Favoriten är Lost. Anna röstar på The L Word, som visserligen är helt OK... ett intresasnt försök att sälja en stroy om homosexuella strebertjejer i LA till heterosexuella tv tittare. Hur gör man det? Fyller den med snygga tjejer och rappa repliker såklart...

I morgon blir det Linux. Jag får erkänna att jag tappade det momentum jag hade byggt upp. Men jag har inte gett upp. fan man kan ju inte strida sig blodig varje kväll, måste samla krafter ibland... Men det här är i varje fall vad jag ska göra i morgon.

A. Försöka installera Zenwalk Linux

- det går naturligtvis inte.

B. Köra Zenwalk Linux Live CD. leka lite med det och se om jag gillar operativsystemet, men framför allt titta om det hittar min hårddisk.
- det gör det naturligtvis inte.
Då tar jag en dmesg, så att jag får lite mer konstiga bokstavskombinationer att skicka till min bror, Annas ex och lägga upp på diverse forum...

C. Försöka uppdatera BIOS för Windows.
-den här har ju stått så ofta på listan att den börjar verka ouppnåelig...

Ja, jag erkänner... det ser mörkt ut. Men jag tror det går... Jag minns nån fotbollsmatch rån Italienska ligan en gång när jag var ungefär 11 år. Glenn Strömmberg satt i studion och pratade om AC Milan som inte hade förlorat en match på hela säsongen. De kommer ju fortsätta vinna. men förr eller senare kommer de förlora en match. Så är det bara. Sa Glenn.

Så är det bara. Förr eller senare förlorar det Windows som nu ser oövervinnerligt ut. Och då är det inte Linux som vinner, det är jag.

Hoppas det går med Zen...

No comments: