Wednesday, October 22, 2008

Balkans goda sidor

Det finns någon slags romantiserad bild av att Balkan skulle vara oförutsägbart på ett spännande men ofarligt sätt. Den är fel. Det finns sidor av livet här som är långt ifrån ofarliga. det är inte spännande att ta spårvagnen om morgonen, och mycket är ganska förutsägbart, på gott och ont. Men idag visade sig Balkan från sin bästa sida...

Jag gick och klippte mig på lunchen, hos en kvinna som klipper ungefär som farmor klippte får. Ganska okänsligt men mycket mycket rutinerat. Det känns tryggt. På en bänk snett bakom mig satt en tant som hade färgat håret chocklila och väntade på att färgen skulle torka eller något liknande. Medan hon väntade skickade hon på sin mobiltelefon in tävlingssvar i någon tävling där hon kunde vinna en A klass Mercedes. Det berättade hon för alla som ville eller inte ville lyssna. Hon var inte blygare än att hon bad om hjälp med frågorna.

Jag lyckades hjälpa henne med en fråga om Zinedine Zidane, och till frisössalongens jubel gick hon vidare till nästa steg i tävlingen. Hur långt hon kom vet jag inte... jag tror hon fick problem med batteriet. Men det var livat i salongen i alla fall. Och ganska oförutsägbart ;)

No comments: