Thursday, October 9, 2008

För mycket finanskris

Det talas nästan bara finanskris i DN numer. Liksom i Guardian, eller var som helst. Det är väl naturligt, men visst... vad lär man sig egentligen. Jag har försökt ganska hårt under de senaste veckorna att förstå, men allt jag förstår är att ingen egentligen vet någonting. Så allt detta skrivande är nog ett sätt att hantera rädsla mer än att analysera något.

Att det är så får mig att fundera lite över vad kunskap är och hur den bildas. Rent logiskt borde ju fler artiklar, journalister, perspektive m.m. betyda att kunskapen vaskas fram steg för steg. Men i en sån här situation, när allting pågår, och dessutom påverkas av vad journalister skriver, verkar det snarare leda till förvirring.

Det är kanske dags att ta ett steg tillbaka... det gör jag själv genom att läsa Krig och Fred. Berättelsens helhet är mycket avslappnande, jämfört med finanskrisdiskussionerna. Och det känns som att man får mer perspektiv. Genom att man vet varifrån tankarna kommer, man lär med tiden känna denne Tolstoj och alla personerna. Så kan man förhålla sig till dem., och hitta sina egna tankar.

För övrigt tror jag att litteraturens eventuella minskade inflytande i samhället beror på att mna effektiviserat bort den här biten med Berättelsen, som människor faktiskt behöver.D et är jag väl inte den första som säger. Men vid sidan om Krig och Fred är jag gravt beroende av TV-serien Lost. Varför? För att den, precis som Krig och Fred erbjuder mig ett sentimentalt och ordnat universum....

No comments: