Monday, October 20, 2008

NFS

Hm... fann detta på open SUSEs hemsida med grundläggande koncept

Linux-PC to another Linux-PC sharing

Linux/Linux file sharing

For file sharing between Linux PCs, most Linux users use an application known as Network File System (NFS), that enables file sharing (including remote directory/drive mounting, such that remote drives are treated as local), etc ...


Felmeddelandet jag fick när jag försökte installera var : Cannot start boot, IDE is of NFS type.


När Miro bodde hos mig delade vi på windowsmapparna över LAN. Kanske är det därför min hårddisk inte är öppen för partionering - för att den är tillgänglig för andra användare.


Detta ska jag titta på på söndag.

2 comments:

Anonymous said...

Intressant iakttagelse.

Maladets! said...

mardrömsscenariot är följande:

1. Jag flyttar in, och kopplar upp min dator på ett nätverk som Miro står som administratör för. För att ändra partitionen för en av hårddiskarna måste administrören tillåta det.

2. Miro flyttar ut, men står fortfarande på räkningen, och är förmodligen fortfarande nätverksadministratör.

3. Det är ju itne så hemskt, Miro kan förhoppningsvis fixa det ;)