Tuesday, October 21, 2008

Lektyr

Man kommer ingestans utan att läsa. och för att komma någonstans med Linux behöver jag kanske ta till något annat än Tolstoj, visserligen evig litteratur men...

Jag funderar lite på vilka böcker som skulle passa. Det system jag fortfarande tänker installera är open SUSE.11, men jag drar mig lite för att lägga pengar på en bok om det. Dels för att det kommer nya versioner innan jag hinner läsa ut boken, dels eftersom det finns gott om hjälp för konkreta problem på nätet. det jag tror mig behöva är mer grundläggande information, sånt som står sig liksom.

Jag funderar på Linux för Dummies, Jon Hall 1999, ISBN: 91-7241-002-7 som jag hittade för 49 pengar på Bokbörsen.

En recension, som går ut på att den är bra men föråldrad finns här. Enligt Hällzon hör installationsproblem till Linux stenålder, något jag inte bvågar ta för givet.

Men hur mycket har förändrats i Linux´s struktur sedan 1999?

Den skulle sedan kompletteras med Suse Linux, Chris Brown, 2006, ISBN13: 9780596101831, 228 pengar på Adlibris. Den skulle lära mig det specifika i Suse, och fungera som uppslagsbok för framtiden.

2 comments:

Anonymous said...

Hmm, lektyr är nog bra. Men skippa "Linux för Dummies", den är knappast värd 49 kr + frakt. Generellt kan sägas att "för Dummies"-böcker har ett kortare bäst före-datum än andra, mer allmänna verk.

Om du kommer till Sverige kan du istället läsa något liknande på närmsta bibliotek.

Till dess rekommenderar jag Tolstoj ;)

Maladets! said...

Jag kollade Karlstads stadsbibliotek online, och det finns ju en del där, som jag säkert hinner läsa ut på en vecka.

Det finns ju många texter, t.o.m. på svenska online dessutom.