Monday, October 20, 2008

Vägen framåt

Ok... här är första versionen av min vägkarta till open SUSE.

0. Starta Windows och kolla att inget är galet.

1. Defragmentera hårddisken (radera först all musik så går det snabbare).

2. Kontrollera om det finns Plug´n´Play inställningar i BIOS. Ta i så fall bort dem.

3. Om de inte finns. Ta ur batteriet, och försök boota från CD med fabriksinställningar. kanske har Windows automatic updates gjort något med BIOS som inte är kompatibelt med Windows.

Kommentera gärna!

Efter helgens misslyckande har insatsen höjts för att hänga kvar... i fredags hade jag en liten flaska vin som belöning för ett installerat Linux. (den finns kvar, jag svepte den inte i desperation, men känns ovärdig utmaningen)

Nu lovar jag istället att belöna mig med denna t-shirt:


Innan jag gör det ska dock följande fungera mer eller mindre smärtfritt:
1. Linux
2. Gnome Desktop
3. Firefox
4. Skype
5. VLC media player ( Jag ska kunna spela ljud och video från hårddisk/CD/DVD)

Ok... nu är det lunchdags. Jag ska titta in i en datoraffär som jag tror säljer billiga EEEPc... det är kanske bäst att fungera på en back up :P

1 comment:

Anonymous said...

Jag tror på punkt 2.

Det är förstås bra att defragmentera hårddisken, men jag har svårt att se vad det skulle ha med det här problemet att göra.