Monday, October 20, 2008

Eftertanke

Nu sitter jag på jobbet efter en helg där jag inte lyckades installera någonting, och inte direkt lärde mig vad jag gjorde fel heller... Nästa försök blir sannolikt söndag eftermiddag, tills dess ska jag försöka att tänka på andra saker, och göra en lista på hur jag ska angripa problemet nästa gång.

När jag sitter här inser jag att jag fortfarande kommer att vara Windowsanvändare. Det här är den dator jag använder mest, oftast, och som jag hanterar andra saker än Firefox webläsare på.

Jag skrev i en tidigare post att jag väljer Linux av politiska snarare än tekniska skäl. Det är väl iofs sant, men samtidigt en förekling. Oftast går väl ett val till som Tolstoj beskriver Prince Andrejs val att åka tillbaks till St Petersburg efter några års självvald isolation på landsbygden...

"... Prince Andrey decided he would go to Petersburg in the autumn and he began dreaming up all sorts of reasons to justify his decision. A string of sensible, logical excuses for visiting the city, and even re-entering the service, was always at hand." ( War and Peach, trans: Anthony Briggs, Vol II, Part III, Chapter 3, p. 419

Att fråga varför man gör ett val är ofta meningslöst. Litteraturen som följeslagare gör livet enklare.

1 comment:

Anonymous said...

lart mycket